Rwa kulszowa

Rwa kulszowa – co to jest ?

Jest to nic innego jak zespół chorobowy charakteryzujący się bólem promieniującym z okolicy krzyżowo-lędźwiowej (dolna część pleców) do pośladka i dalej wzdłuż kończyny dolnej (nogi). Ból może promieniować nawet do pięty!

Przyczyny

Najczęstszymi przyczynami są zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa lub uszkodzenia krążków międzykręgowych (dyskopatia), które powodują ucisk na korzenie nerwowe bądź pień nerwu kulszowego. Jak to się dzieje? Między kręgami, które tworzą nasz kręgosłup znajdują się tak zwane krążki międzykręgowe, czyli inaczej mówiąc dyski, które na skutek przeciążeń, odwodnienia czy urazów przemieszczają się i częściowo “wychodzą” ze swojego stałego miejsca pobytu. Jeżeli uciekną niefortunnie to może się tak zdarzyć, że ucisną korzenie nerwowe, które mają ujście w tylnej części kręgosłupa i wtedy pojawia nam się rwa.

Objawy

Główne objawy to przede wszystkim silny ból dolnej części pleców bardzo często promieniujący do pośladka, uda, łydki bądź nawet do pięty! Ból często jest tak silny, że nie jesteśmy w stanie się podnieść, o chodzeniu już nie wspomnę. Kolejnym z objawów może być mrowienie w/w okolic, zaburzenia czucia czy w skrajnych przypadkach problemy z ruchomością w poszczególnych stawach.

Co zrobić w przypadku „ataku” rwy?

Przede wszystkim jak najszybciej umów się na wizytę. Odpowiednio wcześnie rozpoczęta terapia jest gwarancją szybkiego uwolnienia się od bólu oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia nawrotu w przyszłości (oczywiście jeżeli terapię połączymy ze zmianą nawyków i postaw, na te które są korzystne dla kręgosłupa). Na cito zawsze znajdę dla Ciebie miejsce, nawet w niedzielę czy święta. Klawiki oraz odpowiednio dobrane techniki terapii manualnej niemal od razu przyniosą ulgę.

Żeby choć trochę zminimalizować ból – połóż się na plecach na twardym podłożu i zegnij nogi w kolanach lub połóż je na przykład na krześle. Na tyle na ile to możliwe spróbuj docisnąć dolną część pleców do podłoża, ale PAMIĘTAJ! NIC NA SIŁĘ! Jeżeli posiadasz matę wieloigłową to połóż się na nią.

Jak uniknąć podobnych przypadków w przyszłości?

  • wzmocnij mięśnie głębokie, ćwicz Pilates, bądź wykonuj inne ćwiczenia wzmacniające głównie mięsień poprzeczny brzucha (niedługo napiszę osobnego posta dotyczącego tylko mięśnia poprzecznego)
  • jeżeli ćwiczysz to unikaj ćwiczeń na tak zwanych długich dźwigniach czyli w tym przypadku z wyprostowanymi nogami. Na przykład jak ćwiczysz na plecach i unosisz nogi to unieś je zgięte – w ten sposób znacznie mniej obciążasz dolną część kręgosłupa.
  • siedź z prostymi plecami! Jeżeli prowadzisz siedzący tryb życia staraj się robić krótkie przerwy, żeby zrobić chociażby kilka skłonów lub po prostu się poruszać.
  • zwróć uwagę jak śpisz! Przypominam, że najmniej obciążającą pozycją dla naszego kręgosłupa jest pozycja na boku – więcej info znajdziesz tutaj.

Jeżeli masz jakieś pytania to zachęcam do kontaktu 🙂

Agnieszka Kwapisiewicz

Comments

  1. świetnie, że podała Pani rozwiązania, które zapobiegają powstaniu takiego bólu. Jestem ciekawa tych ćwiczen , które wzmacniają mięsień poprzeczny brzucha. Czy ćwiczenia te są związane z mięśniem kegla?

  2. a co poradzić starszemu panu po 70tce, czyli mojemu tacie? w życiu ćwiczeń w domu nie zrobi, od miesiąca codziennie chodzi na masaże, fizjoterapię itp., podobno przesadził i ma bóle dodatkowe z tego tytułu, podarowałam mu masażer elektryczny z podczerwienią, ale nie wiem..?

    1. Hmmm, ciężko tak przez internet coś powiedzieć, bez „obejrzenia” Taty. Przede wszystkim trzeba zrobić rozpoznanie czy terapia jest dobrze dobrana i czy „przesadzenie” to nie jest po prostu efekt źle dobranych ćwiczeń.

      Jeżeli ma Pani po drodze to zapraszam na konsultację!

      Pozdrawiam!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.